pondělí 24. března 2003

Šesté číslo literárního obtýdeníku Tvar přináší ve své pravidelné rubrice "Dvakrát" dvojrecenzi na básnickou sbírku Víta Slívy Bubnování na sudy (Weles, 2002). Nad knihou se zamýšlejí Petr Odehnal (Láska a smrt) a Jakub Chrobák (A Bůh? Klepe na rakev):

"...Významnou složkou Slívovy poezie je hudebnost a je docela možné, že na její přesnější vymezení spolupůsobila venkovská krajina recenzované sbírky. Jedním z formálních rysů této hudebnosti je i výše zmíněný postupný příklon k vázanému verši (vedle volného verše se setkáme i s asonancí), nelze také pominout užití hudebních forem (jako je antifona, coda), zálibu ve zvukomalebnosti veršů a práci s „citoslovcemi“. Nejvýrazněji se tato práce-hra uplatnila v básni Zpěv kozlů, kde Slíva padání jablek „o ze-e-em“ rýmuje s drkotajícím „voze-e-em“, abychom v gradaci dalších slok slyšeli „kozlí zpě-e-ev“ a zoufalý táhlý výkřik „Bože-e-e!“. A neodpustím si ještě jednu ukázku: „Čas šplíchá z nebe jak z demižonu / přes trychtýř našich životů – kdovíkam. / Srdce se zatáhlo v uzel na laně zvonu, / poledne přešlým jak sluchový klam – klam – klam – “ – Na úrovni tematické se pak Slívovo hudební ladění projevuje ve výskytu hudební terminologie (významně se ovšem uplatnila především ve sbírce Grave [2001], věnované matce), v již připomínaných zvucích krajiny s dominujícími zvony a také v poměrně četné přítomnosti hudebních nástrojů. Vedle varhan či fujary tu má své místo i venkovská muzika, několikrát se objeví motiv bubnu (bubnování), jenž ostatně pronikl i do titulu sbírky..." (Petr Odehnal)

"...Zdá se tedy, že před sebou máme jednu z nejpoctivějších, ale též nejpoetičtějších výpovědí o postavení člověka ve světě. Výpověď, která v sobě nese spoustu výzev, jež souvisejí též se smyslem spisování a básnění. Slíva je brilantním komponistou, který stavbu básní sytí hudební inspirací, jak ukazuje i řada názvů jednotlivých básní (jen namátkou: Svatováclavský chorál I–llI, Okolo Frýdku, Záříjové antifony apod.). Ovšem i na půdorysu antifony se odehrává trvalý svár a čas tu jakoby krabatí jednotlivé obrazy. Jak kouzelně je básník dokáže „přepsat“, je patrné třeba v básni Zářijové antifony, kde jednotlivým obrazům zůstává základ jejich označovaného, ovšem to podstatné se děje právě v posouvání důrazů, změnách jednotlivých motivů, v celkovém point of view..." (Jakub Chrobák)

Úplný přepis citovaných recenzí naleznete v brzké době v naší nově zakozlené sekci recenze.

-------------------------------

Báseň pro tento den:

Věra Rosí


Trnutí…
Beze slov básně:
vždyť proč by.

Jen celá plavat jako v jezeře
v jediné myšlence.

Weles 12
str. 51



-aav- 3/24/2003

1 komentář: